onsdag 27. mars 2013

Hjemmelaget lavkarbopeppersaus og svinefilet

Jeg fikk så lyst på peppersaus, har ikke laget det før, så googlet litt rundt.
Fant en oppskrift på bloggen til Hanne og Kari, som jeg tok utgangspunkt i.

Peppersaus
2 ss smør
40 grønne pepperkorn
1/3 ts malt pepper
1 ss finhakket løk
1/2 terning hønsebuljong
3 dl kremfløte
4 ss creme fraiche
1/2 ts soyasaus

Smelt smøret i en kjele.
Tilsett pepperkornene,malt pepper og løken.
Ha i fløte og buljong.
La det koke i ca. 5 min, før du har i creme fraiche.
Smak til med soyasaus.

På bilde er sausen ganske tynn.
Det er fordi jeg kokte ut panna, som svinefileten hadde stekt i, med litt vann og hadde i sausen.


Svinefilet
1 svinefilet delt i to
salt og pepper
friske (eller tørkede) urter, jeg brukte oregano og timian

Skjær av sener ol på svinefileten.
Kni den inn med salt og pepper.
Smelt godt med smør i en panne.
Når smøret er skikkelig varmt har du i fileten.
Ha også i noen stilker med friske urter (eller kni inn fileten med tørkede før du legger den i panna).
Brun kjøttet på alle sider.
Ha fileten i en ildfast form.
(Jeg brukte stekepanne med avtagbart håndtak som jeg også stekte fileten i)

Stek den i ovnen, på 220 grader i 20-30 min.

Vi hadde blomkålcouscous til.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar