torsdag 8. november 2012

Kyllingboller i currysaus, lavkarbo-Rema 1000

Jeg plukket med meg noen oppskriftshefter på REMA 1000,
"Middag til familien for under hundrelappen" .
Ser ut som enkle og greie middager.
Tenkte jeg skulle teste flere av dem fremover.

Denne kyllingkjøttdeig-retten var ikke lavkarbo opprinnelig,
men ikke vanskelig å gjøre om.
Da jeg skulle lage maten, måtte jeg gjøre enda flere forandringer.
Skulle ha karri men fant kun curry...
Da må jeg nok teste med karri en annen gang.

Kyllingboller i currysaus, lavkarbo-Rema 1000

Kyllingboller:
800 g kyllingkjøttdeig (jeg brukte en med kylling og kalkun kjøtt i, "Solvinge")
1 dl fløte
1 egg
1 fedd hvitløk, presset
salt og pepper

Smør til steking

Ha alle ingrediensene i en bolle og bland godt.

Smelt rikelig med smør i en panne.
Lag passe store boller og stek på høy varme.
Siden deigen ikke har mel i seg,
blir de ikke helt runde når du steker dem.
Ser mer ut som små kjøttkaker.
Husk å snu bollene av og til.
(Lurt å steke 1 først, smake og evt. tilsette mer salt og pepper).

Legg til side de gjennomstekte kyllingbollene og lag sausen.

Saus:
1 stor eller 2 små rødløk
1 fedd hvitløk
2 1/2 dl vann
1/2 terning hønsebuljong
2 store tomater eller flere små, i biter

Smør til steking

Start med å brune løk og curry i smør.
Ha i hvitløk.
Tilsett vann og buljong.
Ha i kyllingbollene og varm opp.
Rett før servering har du i tomater


Serverte blomkålris til.











4 kommentarer:

  1. Hei, kom nettopp over bloggen din, den skal jeg jaggu meg lese mer regelmessig, kjempefine middager her :-)
    men, hva er forskjellen på karri og curry?

    SvarSlett
  2. Så hyggelig!!

    Karri og Curry, hum nå ble jeg veldig usikker selv.
    Måtte google litt, og da finner jeg at det er det samme.
    Likvel forbinder jeg karri med det kryddret man (i "gamledager")hadde på fiskebollene, mens curry er mer indisk.

    Men karri er altså curry på norsk.
    Da lærte man noe nytt i dag også hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja, men da kan jeg senke skuldrene igjen angående karricurryen :-P
      Skjønner tankegangen din, karri e fiskebollekrydder, ikke særlig indisk :P

      Slett
  3. Kan denne lages uten fløte?

    SvarSlett