mandag 19. mars 2012

Aubergingrateng

Denne oppskriften skrev jeg ut for lenge siden,
sikkert et år.
Jeg husker ikke fra hvor, men jeg har altså ikke funnet den på selv.
Den har ligget så lenge da jeg ikke er vant til å spise middag uten kjøtt til.
Det må liksom være kylling, fisk, svin eller storfe.

Det er herved bevist som bare tull.

Denne retten er bare rå god.

Kan sikkert brukes som tilbehør til kjøtt altså, men ikke nødvendig.


Aubergingrateng

1 stor aubergin
salt til å trekke ut væske av auberginen

Tomatsaus
smør
1 liten rødløk
1 fedd hvitløk
1 boks hermetiske tomater
1 ss tomatpure
1/2 terning grønnsaksbuljong
pepper

Ostesaus
1 1/2 dl fløte
revet muskatnøtt
1 1/2 dl revet ost


Revet ost til gratinering

Start med å skjære aubergin i 1 cm tykke skiver.
Legg de utover et kjøkkenpapir og dryss over salt.
Saltet trekker ut litt av væsken i auberginen.

Lag tomatsausen ved å skjære løk og hvitløk opp.
Smelt smør i en kjele og ha i løkene.¨
Surr til blank.
Ha i resten av ingrediensene.
Småkok i minst 5 min.

Ostesausen lager du ved å ha fløten og osten i en kjele.
Smelt osten på svak varme.
Smak til med muskat.

Tørk av auberginene.
Stek dem brune, noen av gangen, i rikelig med olivenolje og/eller smør.

Sett sammen gratengen på denne måten.
Aubergin, tomatsaus, aubergin, tomatsaus,
aubergin, ostesaus og tilslutt revet ost.

Stek på 225 grader i 25 minutter.

Vi hadde ferske spinatblader til.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar